Roeien

Werkgroep Merwedekanaal

Werkgroep Merwedekanaal

De Merwedekanaalzone is een belangrijk ontwikkelgebied voor de gemeente Utrecht. Na jaren van plannen maken zijn de eerste zichtbare werkzaamheden in 2018 gestart. De komende 10 jaar zal het gebied een enorme transformatie ondergaan. Op deze pagina houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Heb je vragen? Hoor of zie je bijzonderheden? Stuur een e-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Werkgroep Merwedekanaal

Het Merwedekanaal is het enig trainingswater in de stad. We zijn daarom zeer alert op de ontwikkelingen. De werkgroep Merwedekanaal richt zich op de praktische zaken. We bezoeken informatiebijeenkomsten en brengen daar de roeibelangen onder de aandacht. We houden zicht op de formele procedures en bereiden zienswijzen en bezwaren voor. We zijn in gesprek met de omgevingsmanagers en aannemers om bij de planvorming betrokken te zijn en hinder voor de roeiers en coaches te minimaliseren.

De werkgroep bestaat uit 6 personen en is een samenwerking van Viking, Orca en Triton. Iedere vereniging levert 2 leden. Voor Viking zijn dit Esther van Bostelen en Leendert Odijk. Alle projecten zijn onderverdeeld; van de Muntsluis tot de Noordersluis. Ook onderhouden we de contacten met de havenmeester en Rijkswaterstaat over de reguliere onderhoudswerkzaamheden en staat van het water en kades.

Gebruikersoverleg Merwedekanaal

Samen met SUWO (Stedelijk Utrechts Woonschepen Overleg) organiseren we het gebruikersoverleg. Minimaal 2x per jaar komen alle gebruikers van het kanaal bij elkaar om de ontwikkelingen te bespreken en onderlinge afstemming te zoeken. Aan tafel zitten de watergroepen van de scouting, Sloeproeivereniging Utrecht, de historische schepen van de Veilinghaven, zeilschool Lombok, de Kleine botenclub Utrecht, SUWO, bewoners Muntkom, Viking, Orca, Triton, Rijkswaterstaat en de havenmeester.  

Actualiteit

Mandelabrug weer vrij

De werkzaamheden bij de Mandelabrug zijn klaar. Het schip is nu ook weg. De vaarweg is weer helemaal vrij.

Werkzaamheden Eneco warmtecentrale

Augustus 2018 is Eneco begonnen met het aanleggen van twee grote leidingen onder het kanaal door. Daarvoor vinden op beide wallen graafwerkzaamheden plaats. Het coachpad is tijdelijk omgelegd langs de centrale. Het hek staat open als de doorgang vrij is voor coaches. Bij een gesloten hek zijn er werkzaamheden en is het onveilig om te passeren. De werkzaamheden duren tot ongeveer juni 2019. LET OP! Er staat ook een hek tot circa 1 meter in het water. Vanaf de Munt richting Viking gezien aan stuurboordwal.

Expeditiebrug Jaarbeurs

Er komt een extra brug te liggen vlak achter de Mandelabrug. Dit is een expeditiebrug voor de Jaarbeurs. De brug wordt in het verlengde van de Mandelabrug aangelegd. De aannemer is inmiddels geselecteerd. De werkzaamheden zullen begin 2019 starten. Roeiers en coaches gaan hinder ondervinden. Afspraak is dat er altijd één bruggat van minimaal 10 meter beschikbaar blijft. We zijn in gesprek met de aannemer om de werkzaamheden zo goed mogelijk af te stemmen op het roeien en de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Omgevingsvisie 2 Merwedekanaalzone (uitwerkingsplan)

De Merwedekanaalzone is een van de ontwikkelgebieden van de gemeente Utrecht. Het is de bedoeling dat er in het gebied langs het Merwedekanaal 6.000 tot 10.000 nieuwe woningen komen. In februari 2018 heeft de gemeenteraad de MER en omgevingsvisie 1 vastgesteld. Voorjaar 2019 wordt omgevingsvisie 2 verwacht; het uitwerkingsplan. Tegelijk met dit plan worden ook de uitkomsten van het onderzoek naar het aantal aan te leggen bruggen verwacht. De uitkomst hiervan is voor de roeiers van groot belang. De bruggen zijn veel besproken. Weerstand is er niet alleen van de roeiers, maar ook van de bewoners van de Rivierenwijk, bewoners van de woonarken, de sloeproeiers en waterscouting.

Voor meer informatie over de Merwedekanaalzone: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/bouwen/bouwprojecten/merwedekanaalzone/

Plan Wilhelminawerf

Tussen de Balijebrug en de Enecowarmtecentrale gaat gebouwd worden aan 4 appartementengebouwen. Ook komen er een (privé)binnenhaven en een horecavoorziening. De Utrechtse roeiverenigingen hebben een procedure gestart bij de Raad van State. De bezwaren zijn helaas niet-ontvankelijk verklaard. De bouwfase start naar verwacht in april 2019.